سافت استارتر

سافت استارتر چیست

سافت استارتر ، دستگاهی برای راه اندازی الکتروموتورهای AC سه فاز می باشد. برای راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز روش های زیر وجود دارد :

 

1.    راه اندازی مستقیم
2.     راه اندازی به صورت ستاره/ مثلث
3.     راه اندازی توسط سافت استارتر
4.     راه اندازی توسط اینورتر

 


در هنگام راه اندازی الکتروموتور به صورت مستقیم، جریانی که الکتروموتور از شبکه برق می کشد حدود 4 الی 10 برابر جریان نامی الکتروموتور می باشد که این امر به دلایل زیر، از لحاظ فنی و اقتصادی قابل قبول نمی باشد.
1-    در لحظه راه اندازی الکتروموتور، ضربه ای قابل توجه به موتور و تجهیزات متصل به آن (مثل پمپ، نوار نقاله و ...) وارد می شود.
2-    این ضربه به مرور زمان باعث آسیب دیدن تجهیزات مکانیکی و کاهش عمر مفید سیستم می گردد.
3-    در لحظه راه اندازی به شبکه برق شوک لحظه ای وارد می شود و آسیب دیدگی یا خرابی سایر دستگاه های الکترونیکی را در پی دارد.
بیشتر عیب هایی که ذکر شد در راه اندازی موتور با روش ستاره/ مثلث نیز خواهیم داشت. بنابراین اگر نیازی به کنترل سرعت و جهت دور موتور نداشته باشیم بهترین روش استفاده از سافت استارتر برای راه اندازی الکتروموتور می باشد.
سافت استارتر به معنی راه انداز نرم می باشد به این مفهوم که موتور را به صورت تدریجی راه اندازی می کند و باعث حذف تمامی تنش های لحظه ای الکتریکی و مکانیکی می شود. بنابراین استفاده از سافت استارتر ، باعث افزایش طول عمر تجهیزات متصل به موتور شده و سیستم در مقرون به صرفه ترین حالت به کار خود ادامه خواهد داد.
سافت استارتر به همان صورت که در زمان راه اندازی و استارت، الکتروموتور را تدریجاً به دور نامی آن می رساند به همان ترتیب در زمان استپ نیز، دور الکتروموتور را تدریجاً به صفر می رساند و به عبارت دیگر در هر دو زمان استارت و استپ الکتروموتور کنترل موردنیاز را اعمال می کند.

 

راه اندازی توسط سافت استارتر

سافت استارتر یا راه انداز نرم یک تجهیز الکترونیکی است که به منظور شتابگیري و شتابدهی)راه اندازي و توقف) الکتروموتور هاي القائی سه فاز با کنترل ولتاژ اعمال شده به موتور در حین راه اندازي و توقف طراحی شده است. در راه اندازي موتورهاي القائی، گشتاور راه اندازي (LRT: Locked Rotor Torqu)  به طور تقریبی متناسب با مربع جریان راه اندازي (LRA: Locked Rotor Amps) است که از خط کشیده می شود. یک موتور القائی در هنگامی که به صورت مستقیم به خط تغذیه متصل می گردد گشتاور بسیار زیادي ایجاد می کند. که ممکن است بار به این میزان گشتاور نیاز نداشته باشد. در لحظه راه اندازي، برخی آثار نامطلوب بر روي اجزاي الکتریکی و مکانیکی ایجاد می شود. که شامل موارد زیر است که با استفاده از سافت استارتر می توان تاثیر آنها را کاهش داد :
(1  اثرات مکانیکی نامطلوب :
ضربه ناگهانی بر روي بار در لحظه راه اندازي، متعاقب شتابگیري سریع تا سرعت کامل باعث فرسودگی بیش از اندازه بر روي اجزاي موتور شامل تسمه ها و پولی هاي چرخ و زنجیرهاي کوپلینگ و یاتاقانها و کاویتاسیون در پمپها و ... می شود.

 (2  اثرات الکتریکی نامطلوب:
یک نوسان شدید جریان بر روي منبع تغذیه ایجاد می شود که می تواند به اندازه اي شدید باشد که باعث ایجاد افت ولتاژ و لرزش و پرپر زدن نور لامپها شود. بدلیل عبور جریان زیاد که تا چند برابر جریان بار کامل موتور است کنتاکتهاي کلیدها سوخته و به مرور از بین می رود. مشکلات ایجاد شده بوسیله این اثرات عبارتند از:
نیاز به تعمیر و نگهداري پیوسته افزایش احتمال خاموشی هاي برنامه ریزي نشده بالاتر از سایز گرفتن اجزاي الکتریکی و مکانیکی براي تحمل نوسان توان در زمان راه اندازي و کاهش طول عمر قطعات.  
البته با تنظیم کردن ولتاژ در حین راه اندازي، جریانی که موتور از منبع تغذیه می کشد و گشتاور تولید شده توسط آن را می توان کاهش داد و آن را تحت کنترل گرفت. این همان عملی است که یک سافت استارتر انجام می دهد و به عبارت دیگر با به کار بردن سافت استارتر برای راه اندازی موتور های القائی تمام اثرات مکانیکی و الکتریکی ناشی از راه اندازی مستقیم به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

 کاربردهای سافت استارتر

پمپ‌ها  )خلأ ، گریز از مرکز و …)، کمپرسورها، فن‌ها ، بلوورها و اگزوسترها، میکسرها و مخلوط‌کن‌ها، کانوایر ها، بلوورهای محوری، پودر کننده‌ها، خردکن‌ها و سنگ‌ شکن‌ ها، آسیاب‌ های چکشی، پله ‌های متحرک

 

 

 

خلاصه ای از مزایای استفاده از سافت استارتر :
1-    استارت و استپ سیستم بدون ضربه و به صورت نرم
2-    حذف جریان هجومی و گشتاور لحظه ای در زمان راه اندازی
3-    افزایش طول عمر موتور و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی متصل به آن
4-    کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
5-    کاهش سایز کابلها و کلید های اتصال به شبکه به علت کاهش جریان موتور
6-    افزایش قابلیت اطمینان و راندمان سیستم
7-    قابلیت کنترل با تجهیزات تلمتری
نکته ای که وجود دارد این است که در نگاه اول شاید اینگونه به نظر برسد که قیمت اولیه تمام شده برای سافت استارتر نسبت به روش ستاره/ مثلث کمی زیاد می باشد ولی با در نظر گرفتن افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه های نگهداری این هزینه  کاملاً قابل توجیه می باشد.
راه انداز نرم موتور مزیت هاي ديگري هم دارد که بسته به نوع طراحـي و كـاربرد، سافت استارتر ها متنوع بوده و قابليتهاي ديگري علاوه بر قابليت اصلي خود دارند.
این نکته نیز قابل توجه می باشد که با استفاده از سافت استارتر نمی توان هر نوع موتوری را راه اندازی کرد و سافت استارتر برای نوع خاصی از الکتروموتورها مناسب است که در صنعت به موتورهای سه فاز القائی یا قفس سنجابی معروفند.

نحوه عملکرد سافت استارتر :
سافت استارتر از نقطه نظر الکتریکال، در هنگام استارت الکتروموتور ولتاژ اعمالی به الکتروموتور را توسط تریستور محدود می کند و این امر باعث می شود جریان راه اندازی الکتروموتور به میزان مورد نیاز محدود شده و تدریجاً عمل راه اندازی موتور انجام پذیرد و در نهایت موتور به دور نامی خود برسد.
یکی از عملکردهای دیگر سافت استارتر انجام حفاظت های لازم از الکتروموتور بعد از راه اندازی می باشد و همچنین سافت استارها قابلیت انجام کارهایی از قبیل بی متال، کنترل فاز، پاورمیتر و ... را نیز دارا می باشند.
 به بیان ساده راه اندازی الکتروموتور با استفاده از سافت استارتر به اینگونه است که برق سه فاز به ورودی سافت استارتر وصل می شود و خروجی سافت استارتر نیز به الکتروموتور سه فاز وصل می شود. با استارت موتور از روی پانل سافت استارتر، الکتروموتور براساس تنظیمات از پیش انجام گرفته تدریجاً به دور نامی خود می رسد. در این نقطه کار اصلی سافت استارتر به پایان رسیده و از این پس به حفاظت از موتور در مقابل اضافه جریان، اضافه ولتاژ و ... می پردازد.

انواع سافت استارتر :
سافت استارترها در بازار در سه مدل عرضه می شوند:
۱- آنالوگ بدون حفاظت
۲- آنالوگ با حفاظت
۳- دیجیتال


از نقطه نظر دیگر می توان سافت استارها را به دو دسته تقسیم کرد :
1-    دارای کنتاکتور بای پس
2- بدون کنتاکتور بای پس
کنتاکتور بای پس به صورت موازی با سافت استارتر نصب می شود و پس از راه اندازی موتور، قسمت قدرت سافت استارتر از مدار قدرت خارج می شود و قسمت مدار فرمان سافت استارتر در مدار باقی مانده و عملیات حفاظت از موتور را بطور کامل انجام می دهد. دسته ای از سافت استار ها به صورت داخلی کنتاکتور بای پس را در خود دارند و در دسته ای دیگر کنتاکتور بای پس، باید به صورت خارجی به مدار سافت استارتر اضافه شود.

همچنین می توان سافت استارتر ها را از لحاظ توان نامی آن نیز دسته بندی کرد که بسته به کارخانه سازنده سافت استارتر این دسته بندی می تواند متفاوت باشد به طور مثال :
1-    توان 15 KW
2-    توان 22KW
3-    توان  30 KW
4-    و ....
هرچه توان سافت استارتر بالاتر باشد، ابعاد و اندازه آن نیز بزرگتر خواهد بود و همچنین قیمت سافت استارتر نیز بسته به توان نامی آن متفاوت خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 


تفاوت سافت استارتر و اینورتر(درایور) در راه اندازی الکتروموتور :
به طور ساده می توان گفت سافت استارتر یک اینورتر با امکانات محدودتر می باشد. عمده فرق این دو دستگاه این است که با استفاده از اینورتر ، میزان سرعت و جهت چرخش الکتروموتور را می توان کنترل کرد ولی این امکان در سافت استارتر وجود ندارد و در سافت استارتر تنها می توان زمان استارت و استپ الکتروموتور را کنترل کرد. طبیعتاً زمانی که نیاز به کنترل دور موتور نداریم استفاده از اینورتر توجیه فنی و اقتصادی ندارد و بهترین گزینه سافت استارتر می باشد.

در این مقاله سعی شده است سافت استارتر مختصراً و به زبان ساده تشریح شده و تفاوت آن با سایر روش ها بررسی شود برای دریافت اطلاعات تخصصی تر به مقالات بعدی مراجعه فرمایید.

 

 

سافت استارتر داخلی

سافت استارتر داخلی به سافت استارتر ساخته شده در کشور ایران اطلاق می شود. حدود 15، 20 سال پیش دستگاه های سافت استارتر تولید کشورهای اروپایی برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفتند تا به عنوان جایگزینی برای سایر روش های مرسوم راه اندازی الکتروموتور های سه فاز AC (از جمله روش ستاره/ مثلث) مورد استفاده قرار بگیرند و به علت مزایای فراوانی که سافت استارتر ها داشتند، در صنعت برق کشور مورد استقبال قرار گرفتند.


با توجه به اینکه در آن دوره سافت استارتر ایرانی در کشور تولید نمی شد، شرکت آراز تابلو اقدام به تحقیق بر روی فناوری تولید سافت استارتر نمود تا تولید سافت استارتر داخلی را به مرحله عمل رساند.
تولید سافت استارتر داخلی علاوه بر جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور، باعث کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز می گردد.
با تلاش و پشتکار واحد توسعه و تحقیقات شرکت آراز تابلو اولین نمونه از سافت استارتر ایرانی در سال 1384 ساخته شد و در خط تولید شرکت نیز قرار گرفت، اکنون بیش از 15 سال سافت استارتر ایرانی با نام تجاری ARAZ در کشور تولید شده و به رقابت با سایر برند های خارجی می پردازد.
شرکت آراز تابلو افتخار دارد که اولین تولید کننده سافت استارتر داخلی در کشور می باشد و به عنوان تولید کننده انحصاری سافت استارتر داخلی در کشور شناخته شده است.
عمده مزیت استفاده از سافت استارتر داخلی عبارتند از :
•    قیمت پایین تر نسبت به دستگاه های مشابه (در رنج توان های بالا اختلاف قیمت قابل توجه می باشد)
•    پشتیبانی بهتر، سریعتر
•    امکان تامین قطعات یدکی برای تعمیر و نگهداری
•    کاربری آسان تر
طبق آنچه بازار طی این سال ها نشان داده، سافت استارتر داخلی رفته رفته جای بیشتری را در صنایع گوناگون برای خود باز کرده است وطبعاً به یکی از نیاز های اصلی صنایع کشور تبدیل شده است.

فناوری تولید سافت استارتر نه تنها توسط شرکت آراز تابلو بومی سازی شده است بلکه در طی سال های متمادی ، ارتقاء و بروزرسانی شده است و ورژن های مختلفی از آن تولید و به بازار عرضه شده است.
یکی از مشکلات استفاده از سافت استارتر های خارجی برای افرادی که آشنایی کمتری با اینگونه تجهیزات دارند، پیچیدگی تنظیم پارامتر های دستگاه و نحوه سیم بندی مدار فرمان این گونه تجهیزات می باشد. تیم طراحی شرکت آراز تابلو با اشراف بر این موضوع در سافت استارتر داخلی ARAZ سعی در هرچه ساده تر کردن تنظیمات پارامترها نموده است و دو زبان کاربری فارسی و انگلیسی را در سافت استارتر داخلی تعبیه نموده تا افرادی که آشنایی کمتری با زبان انگلیسی دارند با استفاده از زبان فارسی تنظیمات موردنظر خود را انجام دهند.
و همچنین در دفترچه راهنمای فارسی، کلیه تنظیمات سافت استارتر شرح داده شده و نحوه سیم بندی و مدار فرمان آن نیز توضیح داده شده است که منجر به کاربری آسان آن می گردد.
انتخاب سافت استارتر مناسب برای الکتروموتور باید با رعایت اصول و نکات مربوط به ان انجام پذیرد و نمی توان هر سافت استارتری را برای هر موتوری به کار برد. یکی دیگر از مزیت های اسفاده از سافت استارتر داخلی دریافت مشاوره های تخصصی از بخش فنی شرکت برای حصول اطمینان قبل از خرید این نوع تجهیزات می باشد. که در این خصوص بخش فنی شرکت آراز تابلو همیشه آماده ارائه مشاوره تخصصی برای خریداران سافت استارتر داخلی ARAZ می باشند.

 

قیمت سافت استارتر

نحوه استعلام قیمت سافت استارتر ایرانیARAZ

قیمت سافت استار ایرانی ARAZ با وجود استفاده از آخرین تکنولوژی و به عنوان رقیب شرکت های خارجی نسبت به رقبا مقرون به صرفه تر می باشد .

دلیل مناسب بودن قیمت سافت استارتر ایرانی آراز تولید صفر تا صد محصول در داخل کشور و بهره گیری از متخصصین ایرانی می باشد .

جهت استعلام قیمت سافت استارتر ایرانی آراز و دریافت مشاوره با واحد بازاریابی و فروش شرکت آراز تابلو به شماره تلفن 04134210455  تماس حاصل فرمایید.

40 

سافت استارتر ساخت ایران

سافت استارتر تبریز

عملکرد سافت استارتر

سافت استارتر تهران

فروش سافت استارتر

کاربرد سافت استارتر
سافت استارتر مشهد
نمایندگی سافت استارتر

 

 

درباره گروه صنعتی آرازتک
 

گروه صنعتی آرازتک در سال 1388 و با همکاری دو شرکت آرازتابلو توان و ایماتک صنعت تاسیس شد و با داشتن اهداف متعالی در زمینه سیستم های قدرت ، مدیریت مصرف انرژی و تله متری ، محصولات متعددی جهت ارتقاء فن آوری های موجود به بازار صنعت برق تقدیم نموده است.

این محصولات حاصل تجربه چندین ساله کارشناسان و طراحان شرکت های آرازتک هستند و فرآیند طراحی و تولید آنها با بررسی دقیق نیازهای صنایع برق و نفت آب صورت پذیرفته است.
بخشی از سوابق فعالیت های موسسات گروه صنعتی آرازتک عبارتند از :

آرازتک  -  ارازتک

شرکت ایماتک صنعت ( تاسیس 1379 ) :

  • طراحی و تولید سیستم های الکترونیکی ابزار دقیق

  • طراحی لوازم آزمایشگاهی صنعتی

  • طراحی و تولید کنترل کننده های CNC

  • ساخت ماشین آلات CNC

  • طراحی و تولید کننده تجهیزات VOIP

 

شرکت آراز تابلو توان تبریز ( تاسیس 1381 ) :

  • اولین تولیدکننده سافت استارتر داخلی در ایران

  • ساخت و مونتاژ تابلوهای راه انداز نرم

  • دارای تاییدیه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کل کشور

  • همکاری با شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستائی

  • همکاری با سازنده های الکتروپمپ های شناور

 

سافت استارتر ABB و مقایسه آن با سافت استارتر ایرانی ARAZ

سافت استارتر های موجود در بازار ایران شامل سافت استارتر اوکام ، سافت استارتر ABB ، سافت استارتر دانفوس ، سافت استارتر اشنایدر و ... می باشد. سافت استارتر اوکام ساخت کشور نیوزلند ، سافت استارتر ABB ساخت کشور آمریکا ، سافت استارتر دانفوس ساخت کشور دانمارک و سافت استارتر اشنایدر ساخت کشور فرانسه می باشد.

از عمده مشکلات سافت استارتر های خارجی عدم تامین قطعات یدکی برای تعمیرات و استفاده از این نوع سافت استارتر ها می باشد و همچنین قیمت بالای این سافت استارترها نسبت به سافت استارتر ایرانی ARAZ می باشد.

هریک از سافت استارتر های موجود در بازار دارای یک سری مشخصات فنی می باشند. در ادامه بحث به مقایسه مشخصات عمده مطرح هر دو نوع سافت استارتر های خارجی با سافت استارتر ایرانی ARAZ می پردازیم.

 

سافت استارتر ABB و سافت استارتر ایرانی ARAZ (نوع دیجیتال)

مشخصه فنی

سافت استارتر ABB

سافت استارتر ایرانی ARAZ

مدل سافت استارتر

PSR

PSE

PST(B)

RTK3205

رنج جریان خروجی

1050-30 آمپر

1200-15 آمپر

تولید سافت استارتر با رنج جریان بالا به صورت سفارشی انجام میگیرد

راه اندازی موتور به صورت inline delta و یا inside delta

بله

بله

حفاظت از موتور

بله

بله

کنتاکتور بای پس

امکان ارائه با کنتاکتور By bass داخلی تنها در مدل PSTB

امکان ارائه باکنتاکتور By pass داخلی تا 500 آمپر(250KW)

قابلیت ذخیره سازی و نمایش اطلاعات کارکرد و خطاها

بله

بله

اندازه گیری و نمایش کلیه پارامترهای موتور

بله

بله

صفحه نمایش LCD بزرگ با قابلیت نمایش عملکردها

بله

بله

برنامه ریزی آسان

بله

بله

دارای منوی تنظیمات فارسی

مجهز به ورودی ترمیستور موتور

بله

بله

 

شرکت آراز تابلو همچنین توانایی تعمیرات سافت استارترABB را در مجموعه خود دارد و همچنین این امکان وجود دارد در صورتی که قسمت الکترونیکی سافت استارتر های خارجی مانند سافت استارتر ABB غیرقابل تعمیر باشد، با حفظ قسمت قدرت سافت استارتر ABB و تعویض قسمت الکترونیکی آن با سافت استارتر های ARAZ ، این نوع از سافت استارتر های از کار افتاده بتوانند دوباره به کار گرفته شوند.

با سافت استارتر ABB نمی توان همه موتورها را راه اندازی کرد ؛ چون موتورها تنوع زیادی دارند و سافت استارتر ABB برای گونه خاصی از آنها مناسب است این موتورها در صنعت به موتورهای سه فاز القائی یا قفس سنجابی معروفند. ما می توانیم موتور سه فاز را مستقیماً به برق سه فاز زده و راه اندازی کنیم

راه انداز نرم موتور يا سافت استارتر ABB چيست؟

همانطور كه از نامش پيداست وسيله اي است جهت راه اندازي الكتروموتورها ABB بصورت نرم و تدريجي.
با سافت استارتر ABB نمي توان همه موتورها را راه اندازي كرد؟چون موتورها تنوع زياديدارند و سافت استارتر ABB براي گونه خاصي از آنها مناسب است اين موتورهاABB درصنعت به موتورهاي سه فاز القائي يا قفس سنجابي معروفند.مامي توانيم موتور ABBسه فاز را مستقيماً به برق سه فاز زده و راه اندازي كنيم. به اين روش راه اندازي،‌راه اندازي مستقيم يا Direct Online و يا DOL مي گويند اگر شما مستقيماً موتورABB را به برق سهفاز وصل كنيد. هيچ كنترلي در راه اندازي آن نخواهيد داشت. در حاليكه سافتاستارترABB به شما امكان كنترل پريود راه اندازي را مي دهد.در خيلي از اوقات ما نيازي بهاعمال نظارت و كنترل در راه اندازي موتور ABBنداريم. مثلاً در خيلي ازكاربردهاي با موتورهاي ABBتوان پايين . اما هنوز موارد زيادي هم وجود دارندكه بايد راه اندازي با كنترلهاي مناسب صورت بگيرد.بايد توجه كنيم كه هنگام راهاندازي يك موتور ABBسه فاز يك سري اتفاقات الكترويكي و مكانيكي رخ ميدهد كهمتفاوت از حالت كار دائم موتور پس از راه اندازي است مثلاً در هنگام راهاندازي موتور ABBجريان خيلي بيشتري نسبت به حالت دائم آن از شبكه مي كشد.اگر موتور ABBكوچك باشد اشكال خاصي ايجادنمي شود ولي اگر موتور ABBبزرگ باشد ممكن است، اين جريان زياد را برق كارخانهنتواند براحتي تأمين كند.،‌مثلاً كشيدن جريان ناگهاني زياد از برق كارخانه ممكن است باعث افتولتاژ لحظه اي شده و در كار ساير تجهيزات برقي و الكترونيكي اختلال ايجادشود.

پس راه انداز نرمABB موتور ABBوسيله اي است كه جريان راه اندازي موتورABB را كاهش مي دهد؟

در واقع ما با تنظيم سافت استارتر ABB جريان راه اندازي موتورABB را به ميزان مورد نياز محدود مي كنيم واجازه كشيدن جريان هاي زياد را از برق كارخانه به موتور ABBنمي دهيم.

يكي از قابليتهاي اصلي راه انداز نرم ABB موتور ABB محدود كردن جريان راه اندازي است ولي هنوز راه انداز نرم قابليتهايديگري نيز دارد.

مفهوم “نرم” در راه انداز نرم موتور چيست؟

مفهوم “نرم” به ويژگيهاي متفاوتي دلالت مي كند. مثلاً نرم به اين معناست كه جلوي تنشهاي الكتريكي و مكانيكي گرفته ميشود.ازسوي ديگر نرم به اين معناست كه موتور ABB تدريجا” دور ميگرد و به دور اسمي خودمي رسد. به صورت طبيعي مدت زمان راه اندازي در هنگام استفاده از سافتاستارتر بيشتر از حالت اتصال مستقيم موتور ABBبه شبكه است.به عبارت ديگر سافت استارتر ABB جلوي فشارهاي وارده به موتور ABBرا در هنگام راه اندازي مي گيرد؟

يك مثال :. حتماً گاهي اوقات در خيابان بعضي جوانها را در هنگام Take Up ديده ايد! و فشار زيادي كه به لاستيكها و موتور ABB وارد ميشود را حس كرده ايد ! وقتي موتور ABBرا مستقيماً به برق وصل مي كنيم شرايط راه اندازي شباهت به Take Up ناگهاني اتوموبيل دارد . بديهي است كه شما اتومبيل خود را به اين صورت راهاندازي نمي كنيد بلكه با كنترل مناسب سرعت خودرو را بتدريج افزايش مي دهيدو آنرا به سرعت مطلوب مي رسانيد.به اين ترتيب عمر مفيد موتور ABBواتصالات و كوپلينگهاي مكانيكي و بار كاهش پيدا ميكند . چون راه اندازي تحتتنش هم به برق كارخانه فشار مي آورد و هم به لحاظ مكانيكي به اجزاي چرخندهفشار مي آورد و استهلاك آنها را بالا مي برد.مي توانيم بگوئيم كه راه انداز نرم موتور ABB وسيله اي است جهت راه اندازي الكتروموتورهاي ABB سه فاز بصورت كنترل شده؟

راه انداز نرم ABBموتور ABBخواصهاي ديگري هم دارد؟بسته به مشخصات طراحـي و كـاربرد،سافت استارتها ABBمتنوع بوده و قابليتهاي ديگري علاوه بر قابليت اصلي خود دارند.

سافت استارتها ABBعلاوه بر تفاوت درروشهاي مختلفي كـه براي راه اندازي اعمال مي كنند. در ميزاني كه موتور ABBوخود را حفاظت مي كنند هم تفاوت دارند. مثلا يك راه انداز نرم ABB موتور ABB پشرفتهمي تواند به طور كامل موتور ABBرا در مقابل هر نوع خطا حفاظت كند.

سافت استارتر ABB كارهائي از قبيل بـي متـال و كنترل فاز و……. را نيز انجام مي دهدو حفاظت هاي بيشتري را نيز مي تواند اعمال كند
بصورت مدار الكترونيكي از يك راه انداز نرم ABBچگونه استفاده مـي شود.
به اين شكل نگاه كنيد. نخست برق سه فازبه سافت استارتر ABB وارد مي شود و خروجي سه فاز سافت استارتر ABB به وصل مي شود. در يك كاربرد ساده با استفاده از پانل روي دستگاه ، موتورABB استارت مي شود. موتورABB بر اساس تنظيمات از پيش انجام گرفته دور مي گيرد و در يك زمان مشخصبه دور نامي خود مي رسد
دراينجاست كه ماموريت اصلي آن تمام شده است و فقط وظيفه آن حفاظت از موتور ABBاست. سافت استارتر ABB كار كنتاكتور ABB ورودي موتور را نيز انجام مي دهدكه بستگي به مدل سافت استارتر ABB دارد.
بطوركلي سافت استارتر ABBها به دو نوع بيسيك و مجهز تقسيم مي شوند.

1- در مدلهاي بيسيك يك كنتاكتور باي پاس با سافت استارتر ABB پارالل مي شود كه پس از راهاندازي موتور كنتاكور مذكور عملاً سافت استارتر ABB را باي پس كرده و از مدارخارج مي كند.
2- اما در مدلهاي مجهز كنتاكتور باي پس خارجي مورد نياز نيست. بطور مثال در سافت استارتر ABBهاي Aucom مدل Csxi كنتاكتور باي پس وجود دارد ولي مدلهاي IMS2 همواره در مسير مي مانند البته قابليّت گذاردن كنتاكتور باي پس را با حفاظت كامل موتور دارند.

باي پس ؟

يعني آنرا از مدار خارج كنيد و از مسيرديگري برق موتور را تأمين كنيد به عبارتي يك كنتاكتور بصورت موازي با سافت استارت نصب مي شود. و اين كنتاكتورABB پس از راه اندازي موتور ABB توسط خود سافتاستارت تغذيه شده و كنتاكتهاي آن وصل مي شود و برق بطور مستقيم به موتور ABB اعمال مي شود.
با توجه به اينكه جريان از مسير خارج ازسافت استارت به موتور ABBوصل ميشود. سافت استارت ABBچگونه موتور ABB را در مقابل اضافه جريان حفاظت مي كند؟
يك مدار ابتدائيسافتاستارت نمي تواند موتور ABBرا در مقابل اضافه جريان حفاظت كند، در واقع يكسافت استارت مجهز به راحتي اين كار را انجام مي دهد. قبلاً گفتيم كه سافتاستارتها ABBمدلهاي مختلفي دارند.
شرح يك مدار سافت استارتر ABB مجهز ؟

برق سه فاز بهورودي سافت استارت وارد ميشود و مجدداً از آن خارج ميشود در بين راهترانسهاي اندازه گيري جريان قرار دارد . بنابراين سافت استارت با كمك آنترانسها دقيقاً جريان موتور را اندازه مي گيرد. از آن كاملتر سافتاستارتهاي كاملاً مجهز هستند كه اساساً در آنها نياز به نصب كنتاكتورخارجي نيست.

ساير حفاظتهاي يك سافت استارت پيشرفته.

سافت استارتهاي IMS2 ساخت شركت Aucom نمونهاي از سافت استارتهاي پيشرفته است اين سافت استارت نياز به كنتاكتور بايپس ندارد( در صوتيكه كنتاكتور باي پس اضافه كنيم حفاظت انجام مي دهد) وقادر است موتور را در مقابل اضافه جريان، بر اساس يك مدل گرمائي از موتورحفاظت كند. از سوي ديگر اگر موتور داراي ترميستور حفاظتي باشد ميتوان آنرا به سافت استارت متصل نمود و سافت استارت، موتور را در مقابل قطع شدنفاز ورودي و يا بهم خوردن توالي فازها و همچنين عدم تقارن جريانهاي سه فازحفاظت مي نمايد.وظايف بي متال و كنترل فاز را سافت استارت تقبل نمود.
علاوه بر آن سافت استارت مدل IMS2 شركت IMS2 مي تواند با كنترل گشتاور، نيروي دوراني روي شفت و ساير آسيبهاي مكانيكي، محدود نمايد. (ELectronic shearpin) يا سافت استارت IMS2 در صورت بي بار شدن ناگهاني موتور نظير مواقعي كه تسمه پاره مي شود و يا ساير اشكالات مكانيكي را سنس كرده و هشدار متناسبي مي دهد.

 

 

 

استفاده از سافت استارتر برای راه اندازی الکتروموتور

سافت استارتر خواص متفاوتی از سایر روش های راه اندازی دارد . در ساختار آن از تریستور استفاده شده و ولتاژ اعمالی به الکتروموتور توسط آن تنظیم می گردد . سافت استارتر از کاهش ولتاژ به منظور کاهش جریان استفاده می کند که البته این موضوع باعث کاهش گشتاور راه اندازی می گردد .

در حین اولین مرحله راه اندازی ، ولتاژ اعمالی به الکتروموتور در حدی است که تنها باعث لغزش اولیه دنده ها یا محکم شدن تسمه ها و زنجیر ها می گردد . به بیان دیگر باعث حذف ضربات نامطلوب در لحظه راه اندازی می شود . به تدریج ولتاژ و گشتاور افزایش می یابد تا سرعت ماشین رو به افزایش گذارد. یکی از برتری های روش راه اندازی با سافت استارتر ، امکان تنظیم گشتاور مطابق نیاز بار می باشد. در واقع در هنگام استفاده از سافت استارتر ، گرچه تمام گشتاور راه اندازی الکتروموتور در دسترس است ، ولی این سیستم می تواند گشتاوری به اندازه نیاز در اختیار بار  قرار دهد.

خاصیت دیگر سافت استارتر ، عمل توقف نرم است که در هنگام توقف پمپ هایی با هد بالا مانع از ایجاد حالت ضربه چکشی سیال می گردد. این ضربه در روش های راه اندازی مستقیم و ستاره/مثلث باعث آسیب دیدگی پمپ ، اتصالات و لوله ها می گردد. ویژگی توقف نرم در هنگام توقف نوارهای نقاله نیز باعث جلوگیری از تخریب مواد ناشی از توقف سریع می گردد.

مسائلی که در روش های مختلف راه اندازی الکتروموتورهای آسنکرون با آن مواجه می شویم :

نوع اشکال

روش راه اندازی

مستقیم(D.O.L)

ستاره/مثلث(Y-D)

درایور(اینورتر)

سافت استارتر

لغزش تسمه ها و خوردگی بیرینگ ها

بله

بله (متوسط)

خیر

خیر

جریان راه اندازی بالا

بله

خیر

خیر

خیر

خوردگی و شکستگی دنده گیربکس ها

بله

بله (راه اندازی تحت بار)

خیر

خیر

آسیب به مواد یا محصول حین توقف

بله

بله

خیر

خیر

ضربه چکشی در سیستم لوله کشی در حین توقف

بله

بله

خیر

خیر

ضربه به سیستم انتقال نیرو

بله

بله

خیر

خیر

 

چرا سافت استارتر RTK3205  

یک سافت استارتر از  قسمت های مختلفی تشکیل شده است:
• کلیدهای نیمه هادی قدرت (تریستورها)
• پردازنده و سیستم الکترونیکی کنترل سافت استارتر
• سیستم اندازه گیری پارامترهای الکتریکی (ولتاژ/جریان/توان/فرکانس/...)
• ورودی/خروجی های کنترل و فرمان
در برخی سافت استارتر های موجود در بازار و به دلیل کاهش قیمت تمام شده، تعدادی از قطعات موجود در قسمت های فوق الذکر حذف می شوند. بطور مثال در سافت استارتر RTK3205 از 6 عدد تریستور استفاده شده است ولی در برخی سافت استارتر های موجود در  بازار از 4 تریستور استفاده شده و یکی از خطوط فاز مستقیماً به خروجی متصل شده است. همچنین در تعدادی از دستگاه های مشابه بطور کلی سیستم اندازه گیری پارامترهای الکتریکی وجود ندارد، در حالی که در سافت های RTK3205 از یک پاورمتر کامل با قدرت اندازه گیری بالا استفاده می گردد.
علاوه بر این، در سافت استارتر های RTK3205 قسمت های زیر بطور مشخص اضافه شده و امکانات متعددی را ایجاد نموده اند :
• ورودی/ خروجی های قابل برنامه ریزی جهت کاربردهای مختلف
• ورودی های اندازه گیری آنالوگ برای سایر پارامترها (سطح مخزن، دما، فشار، مقادیر شیمیایی، ....)
• روش های مختلف و قابل برنامه ریزی استارت و استوپ (دستی/خودکار)
• کنتاکتور Bypass داخلی (در توان های زیر 250KW)
• امکانات تله متری و تله کنترل
• Data Logger داخلی برای ذخیره بلند مدت کلیه وقایع و خطاها
• ذخیره نمودار دقیق جریان/ ولتاژ/توان در زمان های راه اندازی و توقف
 
حفاظت از الکتروموتور پس از راه اندازی در سافت استارتر RTK3205
در حین راه اندازی و پس از آن، خطاها و اتفاقات نامطلوب متعددی می توانند رخ دهند که همگی ناشی از بروز وضعیت های غیر عادی در کارکرد سیستم هستند. این خطاها در صورت عدم تشخیص و اقدام مناسب باعث ورود صدمات (بعضاً غیر قابل تعمیر) به موتور و تجهیزات متصل به آن می شوند.
انواع خطاهای قابل تشخیص توسط سافت استارترهای RTK3205 شامل 4 گروه اصلی است : خطاهای شبکه برق ورودی، خطاهای جریان خروجی، خطاهای توان مصرفی، خطاهای داخلی سیستم و مدار فرمان.
شایان ذکر است برخی از خطاهای قابل تشخیص توسط RTK3205 منحصر به فرد بوده و در سیستم های مشابه وجود ندارد، بالاخص خطاهای ناشی از توان مصرفی. واضح است که فقط با کنترل خطاهای شبکه برق ورودی (کنترل فاز) و خطاهای جریان خروجی (بیمتال) نمی توان از سلامت کار موتور مطمئن بود.
سافت استارترهای RTK3205 قادرند با بهره گیری از سیستم های الکترونیکی پرسرعت و پرقدرت، خطاهای اتفاق افتاده را در سریع ترین زمان تشخیص دهد و اقدام به قطع کارکرد موتور نمایند.
 

 

 

 

یکشنبه ۲۵-۰۹-۱۳۹۷
برچسب ها: , ,